از همراهی همراه اول تا آرامش زیر سایه بیمه :: حرف دل

حرف دل

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
حرف دل

اسلام تمامش سیاست است ، اسلام این نیست . والله اسلام تمامش سیاست است . اسلام را بد معرفی کرده اند . سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد . من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم وتسبیح دست بگیرم ؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم.
"امام خمینی (ره)"
.
.
.
ارتباط با من :
ایتا : https://eitaa.com/sajjad_moazeni
سروش : https://sapp.ir/sajjad_moazeni
تلگرام : https://t.me/sajjad_moazeni

آخرین نظرات

در زمان کنونی و عصر حاضر، آنچه بیش از هر چیز دیگری نظر یک فرد را به عنوان مخاطب در تلویزیون، سینما، اماکن عمومی و... و به طور کل، رسانه؛ جلب و گاهی غافلگیر می کند پیام های بازرگانی است. پیام هایی که در ظاهر بازرگانی اند و کارشان ارائه خدمات و سرویس دهی به مخاطب، همچنین دادن آگاهی به ببینده و کمک به انتخاب افراد در خرید آنچه که نیاز آنهاست می باشد.

اما ارائه این خدمات که در بیشتر مواقع با ظاهری جذاب، وسوسه انگیز و ولع آور در رسانه های مختلف خودنمایی می کنند برگرفته از تلاش هایی است که در پس آنها اغناء، ارضاء و به زبان عامیانه فریب مخاطب را مهمترین مسئله در دستور کار خود قرار داده اند.

کالاها و خدماتی در این آگهی ها به تصویر کشیده می شود که فقط نیمی یا حتی کمتر از آنچه در کیفیت و کمیت نشان داده می شود را داراست و این نکته حتی در برخی از آنها به وضوح مشهود است؛ اما چه می شود که مخاطب با علم به این مسئله همچنان خود را مشتاق و نیازمند این محصولات می داند؟ پاسخ به این سؤال در روندِ «ذائقه سازی» و عادت پروری حرص و ولعی است که نتیجه ای جز دامن زدن به «طمع» ندارد. ارضاء طمع یعنی تسلیم فرد در برابر آنچه می بیند.

در زمان کنونی و عصر حاضر، آنچه بیش از هر چیز دیگری نظر یک فرد را به عنوان مخاطب در تلویزیون، سینما، اماکن عمومی و... و به طور کل، رسانه؛ جلب و گاهی غافلگیر می کند پیام های بازرگانی است. پیام هایی که در ظاهر بازرگانی اند و کارشان ارائه خدمات و سرویس دهی به مخاطب، همچنین دادن آگاهی به ببینده و کمک به انتخاب افراد در خرید آنچه که نیاز آنهاست می باشد.


حس نیاز گاهی در دل بیننده به حدی جا باز می کند که دیدن و توجه به آن جزء لاینفک زندگی فرد می شود. یعنی یک زمان او برای سرگرمی پیام های بازرگانی را نگاه می کرده و اکنون از روی نیاز مبرمی که به این آگهی‌ها دارد می نشیند و منتظر پخش آنها می شود.

بنابراین یک پل ارتباطی از سفارش دهنده در دل مخاطب ایجاد می شود که رسانه با ساز و کار پیام های بازرگانی، طمع را در وجود فرد نهادینه می کند. در حقیقت رنگ و لعاب و زرق و برق موجود در این پیام ها استادانه مخاطب را سحر و جادو می کند. تولیدات و محصولات به فروش می رود و سبک زندگی از حالت قناعت و ساده زیستی تبدیل به ولخرجی و نارضایتی دائمی از زندگی موجود می شود. در واقع رسانه بین سفارش دهنده  و مخاطب پلی به نام پیام بازرگانی ایجاد می‌کند که سازوکار ارتباطی‌اش طمع است.

اما آنچه در حال حاضر باید به آن توجه کرد و مورد نقد و بررسی قرار داد شعارها و بِرَندهای کلامی است که این پیام ها را با سبک و سیاق خاص خود برجسته می کند و پالس هایی که به ذهن بیننده می فرستد تا او را در مقابل محصولات و تولیدات به زانو دربیاورد. لذا توجه به شکل و فرم این پیام های بازرگانی ضروری است و نمی‌توان به راحتی از آنها گذشت چرا که تأثیر آنها بر زندگی بشر به مراتب خطرناک تر از محتوای آنهاست. شعارهایی که در ظاهرِ این پیام ها نهفته و در بیشتر مواقع در تعارض با دین می باشند.

پیام هایی مانند:
«آرامش را با بیمه ... تجربه کنید»
«هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ... می درخشد»
«هیچکس تنها نیست»...
«زندگی بی... جریان داره»
«من مامانم دوست دارم چون با روغن ... غذا درست می کنه»
این پیام ها در ظاهر بسیار مناسب و متناسب با محتوای پیام و زندگی امروز است اما عقایدی را به ذهن بشر مخابره می کند که وی بدون اینکه بداند تسلیم این پیام ها می شود. پیام هایی که ضد ارزش و اخلاق بوده و با القاء غیر مستقیم ارزش های دینی را زیر پا می گذارد.

با مثال های بالا و تفسیر آنها بیان دلایل استوارتر خواهد شد:
«آرامش را با بیمه ... تجربه کنید» این شعار رد آیه «الا بذکرالله تطمئن القلوب» است.
«هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ... می درخشد» این شعار رد آیه «توکلت علی الحی الذی لایموت ...» است.

«من مامانم دوست دارم چون با روغن ... غذا درست می کنه» این شعار رد آیات و روایاتی است که امر می‌کند بی‌هیچ انتظار و توقعی والدین خود را تکریم کنید.

تنزل ارزش ها و عقاید به راحتی با چند شعار و نهادینه شدن آنها در پس زمینه ذهن افراد از آنها یک کودک ناآگاه به عقبه دینی در رابطه با والدینش می سازد، یک مادر را تبدیل به زنی بدون هنر کدبانوگری و وظایف مربوط به آن می‌کند (غذاهای تبلیغاتی نیمه آماده) و از یک مرد به عنوان همسر و پشتیبان خانواده فردی را می‌سازد که بدون هیچ تلاش و تولیدی، اسکناس های خود را در بانک می گذارد و بدون زحمت و عرق ریختن سود ماهیانه بانکی دریافت کند.

آگهی های بازرگانی قبل از اینکه مخاطب را آگاه به محصولات و خدمات کند بذر یک باور را در فکر وی می کارد و آن باور این است که بدون استفاده از آنچه در تبلیغات نشان داده می‌شود نمی توان زندگی کرد. دامن زدن به راحت طلبی با شعارهایی لیبرالی پیامد و خروجی جز زندگی با دردسر و ناآرام نخواهد داشت و متاسفانه این پیامدِ خانمان‌سوز از رسانه‌ای به عظمت تلویزیون مدیریت می شود.

منبع

+

ترویج اخلاق غیر اسلامی در تبلیغات تلویزیونی

  • حرف دل !...

نظرات (۹)

  • سرباز گمنام
  • مطالب وبلاگت داداش عالیه . خدا توفیق بده همگی سربازای آقا باشیم
    صداوسیما مگه دست ماهاست!؟
    اگه شهامت داری اینو به آقای ضرغامی بگو!!!
    راستی همراه اول سهامش مال کیه!؟
    مگر نه اینکه سپاه سهامدار اصلی همراه اوله!؟
    این نیرو مگه ادعای ولایتمداری نمی کنه، پس این تبلیغات چیه!؟
    کرم از خود درخته، لطفاً خودتون رو اصلاح کنید!!!
  • فانوس جزیره
  • امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند :
    ظلم قدم را می لغزاند، نعمت ها را سلب می کند و امتها را به نابودی می کشاند.
    غررالحکم . ح 1041

    سلام علیکم
    ان‌شاالله که هیچ وقت ظلم نکنیم
    عاقبتتون بخیر / یاابوتراب
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • اطلاع رسانی عالی بود!!
    خدا بهمون بینش بده
    یا حق
    سلام
    یه مدت نت نداشتم دلیلش و هم توی پست قبلم گفتم

    و من الله توفیق

    التماس دعا
  • مــن و خــ.✿.✿.✿.ــدا
  • خدا را دوست بدار ...

    حداقلش این است که یکی را دوست داری که روزی به او می رسی . . . :))))

  • پریشان گویا
  • خیلی هم خوب
    سلام خدا ببخشه . به پیوندها سایت برهان هم اضافه کن. ی سر به این سایت بزنید خوبه .
    سلام
    ممنون سرمیزنید
    خــوب هــم کــه بــاشی

    از بــس بــدی دیــده اند ...

    خوبــیــهایت را بــاور نمــی کنند!!!

    نفــرین به شهری که در آن غــریــبه ها آشــناترند!!![گل]

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">