شیخ مرتضی ریزی :: حرف دل

حرف دل

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
حرف دل

اسلام تمامش سیاست است ، اسلام این نیست . والله اسلام تمامش سیاست است . اسلام را بد معرفی کرده اند . سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد . من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم وتسبیح دست بگیرم ؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم.
"امام خمینی (ره)"
.
.
.
ارتباط با من :
ایتا : https://eitaa.com/sajjad_moazeni
سروش : https://sapp.ir/sajjad_moazeni
تلگرام : https://t.me/sajjad_moazeni

آخرین نظرات

شیخ مرتضی ریزی فرزند عبدالوهّاب ریزی از علما و مدرسین حوزه علمیه اصفهان در قرن سیزدهم است. او در اصفهان و نجف تحصیل کرد و پس از بازگشت در وطن خویش ساکن گردیده و به ترویج دین و اجرای احکام پرداخت. از آثار وی رسالاتی در احکام و کتاب القسطاس المستقیم که تعلیقه‌ای مفصل بر قوانین الاصول است را می‌توان نام برد که نسخه‌ای از جلد اول آن در کتابخانه دانشگاه اصفهان موجود است.

زندگینامه

مرتضی ریزی فرزند عبدالوهّاب ریزی در دهه پنجم قرن سیزده قمری در روستای ریز (زرین شهر) از توابع اصفهان در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. پدرش شیخ عبدالوهاب ریزی مجتهد بود. وی پس از مرگ در مسجد خودش یعنی مسجد رحیم خان در اتاقی مخصوص دفن شد.

او از ابتدای تولد در حوزه درس پدر در محل مسجد رحیم‌خان ریز و حوزه علمیه اصفهان حاضر و تحت تعلیم و تربیت قرار گرفت و پس از طی مراحل مقدماتی جهت تکمیل علوم به حوزه علمیه نجف رفت و مدت دو سال از درس مرتضی انصاری حاضر شد و در مجالس درس آقا سید حسین ترک و جمعی دیگر از علما نیز حاضر شد و موفق به کسب درجه اجتهاد از آنان شد. سپس به دعوت روحانیان عازم اصفهان گردید و به همراه آیت‌الله درچه‌ای حوزه علمیه اصفهان را پس از یک دوره رکود به رونق درآورد و همزمان در مسجد ذکرالله نیز به تدریس علوم دینی پرداخت.

او اقدام به تدریس دروس خارج فقه و اصول کرد و اولین کسی بود که در حوزه اصفهان فرائد استادش مرتضی انصاری را تدریس نمود.

مهمترین کارهای او رسم احیای شبهای جمعه در تخت فولاد و قرائت دعای کمیل درآنجا است که تاکنون که قریب یکصد سال از ابتدای آن می‌گذرد برقرار است.

ایشان در مسجد ذکرالله تدریس و امامت می نمود و شبهای جمعه در تخت فولاد به احیاء و قرائت دعای کمیل مشغول بوده و جمعیتی متجاوز از ده هزار نفر پای منبر او حاضرمی شدند و چنان «الهی العفو» و یا « نور یا قدوس»می گفتند که صدایشان در اصفهان شنیده می شد. حتی نقل شده که آخوند کاشی نیز در مجالس دعای کمیل مرحوم ریزی شرکت می نموده.

از آثار او می‌توان به شرح تقریرات درسش اشاره کرد که با دست شاگرد بارزش سید حسن مدرس به عنوان شرح رسائل نگاشته شده‌است و نسخه خطی آن موجود است.

از شاگردان او می‌توان سید حسین طباطبایی بروجردی ، سید حسن مدرس ، میرزا عباس خان شیدا ، شیخ‌علی مدرس یزدی ، میرزا سید ابراهیم شمس آبادی ، ملا محمد حسین ادهم ، ملا محمد همامی ، آیت الله سید عبدالعلی مریدی ، آیت الله شیخ اسماعیل معزّی ، میرزا حبیب الله نیّر ، آیت الله میرزا محمد طبیب‌زاده فرزند میرزا ابوالقاسم طبیب و همچنین برادر خودش شیخ ابوالفضل ریزی و ملا لطف‌الله شمس الواعظین ریزی نام برد.

فعالیت ها

وی همچنین به منظور مبارزه با سلطه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بیگانگان در اواسط جمادی‌الاول ۱۳۲۴ و در آستانه مهاجرت علمای تهران به قم (مهاجرت کبری) ، به همراهی ۱۳نفر از علمای طراز اول اصفهان از جمله آقا نجفی اصفهانی ، نورالله نجفی اصفهانی ، محمدحسین فشارکی ، ابوالقاسم دهکردی ، میرزا محمدتقی مدرس ، سیدمحمدباقر بروجردی ، میرزا محمد مهدی جویباره‌ای ، میرزا ابوالقاسم زنجانی ، آقامحمدجواد قزوینی و رکن‌الملک شیرازی موارد زیر را متعهد می‌شود:

این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک ، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم ، فعلاً ۵ فقره‌ است :

  • اولاً : قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند ، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم . قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد ، امضا نمی‌نماییم . حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم ؛ ماها به این روش متعهدیم.
  • ثانیاً : کفن اموات ، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد ، متعهد شده‌ایم برآن میت ، ماها نماز نخوانیم . دیگری را برای اقامه صلوة بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.
  • ثالثاً : ملبوس مردانه جدید ، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود ، قرار دادیم مهما امکن ، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود ، لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را ، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد . آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته ، ممنوع نیست استعمال آن.
  • رابعاً : مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد ، چه عامه ، چه خاصه ، باید مختصر باشد یک پلو و یک خورش و یک افشره اگر زاید بر این کسی تکلف دهد ، ماها را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی می‌نماییم . هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند ، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.
  • خامساً : وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم زیرا که آیات باهره:«إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» «وَلا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده . بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری ، به‌نظر توهین و خفت می‌نگریم.

+

حرام نیست ولی ...

مرگ

او در شب ۱۷ رمضان ۱۳۲۹ قمری در سن حدود هشتاد سالگی درگذشت و جسدش با اصرار مردم اصفهان و ممانعت جهت دفن در زادگاهش از ریز تا اصفهان تشییع و در تخت‌فولاد به خاک سپرده شد. نقل است که موقعی که جنازه به دروازه اصفهان می‌رسد شهر که به حالت تعطیل و عزادار درآمده بود با طنین اذان بی‌موقع به استقبال از جنازه می‌رود و با احترام فراوان شیخ را تا تخت فولاد تشییع و در محل محراب عبادت شب‌های جمعه خود مدفون می‌کنند و حاج محمدحسین کازرونی از تجار خوشنام و از فعالان نهضت مشروطیت در اصفهان بر مزار وی تکیه و بقعه‌ای را بنا نهاد که معروف به تکیه ریزی گردید و در ادوار بعدی بسیاری از مریدان ایشان و بازاریان با ساخت رواق‌هایی دور تا دور تکیه را محصور کرده و مقبره شیخ را به‌صورت نگینی دربرگرفتند.

حبیب‌الله نیر در تاریخ وفاتش چنین سرود: «انهدمت ارکان زهد و الرشد» و معلم که در آن زمان آذر تخلّص می‌نمود در تاریخ وفاتش چنین گوید: «قال فی تاریخه طبع اقل الناس آذر قد خلا السبع عشر من رمضان المقتدر»

پ.ن:
در زرین شهر فقط یک خیابون فرعی به نام این شخص هست و یک مدرسه ای که نامش را تغییر دادند.
مسئولین متشکریم
  • حرف دل !...

نظرات (۷)

http://pouke140.blog.ir/1393/08/05/40-poster%20cheshmane%20abas
استفاده کردیم
کلا مطالب تاریخی را میپسندیم ...
  • خادم الشهدا(میشداغ)
  • بهره بردیم
    سپاس...
    کنار قدم های جابر
    سوی نینوا رهسپاریم
    ستون های این جاده را ما
    به شوق حرم می شماریم
    شبیه رباب و سکینه
    برای شما بیقراریم
    ازین سختی و دوری راه
    به شوق تو باکی نداریم
    فدایی زینب
    پر از شور و عشقیم
    اگرکه خدا خواست
    بزودی دمشقیم
    لبیک یابن الحیدر
    قَطَعنا الیک الصَّحاری
    الا یا امیر الفرات
    أضِفنا فانّا ضیوفک
    اضِف هؤلاء المُشاة
    نَسیرُ الیک نهاراً
    و نَحلُمْ بک فی اللیالی
    نَعُدُّ الخُطىٰ و العلامات
    و نبکیک حتى الوصال
    نسیل کَنهرٍ
    یا بحر المَعالی
    بصَخرٍ و سدٍّ
    اَبد لانُبالی
    لبیک یابن الحیدر
    وُلِدنا على حبّ حیدر
    إذن لانخاف المَخاطِر
    و نَفدیک بالقلب و الروح
    و لیس فقط بالحناجر
    و الحمدلله صِرنا
    بلطفک شعباً أبیّا
    سنمشی الى القدسِ یوماً
    مع المسلمین سَویّا
    سلامٌ على الشام
    کَرَمزِ الصُّمود
    و بحرین و القدس
    اسیرِ القیود
    لبیک یابن الحیدر

    ترجمه:
    ای امیر نهر فرات! به سوی تو بیابان ها را پشت سر گذاشتیم
    میزبانی کن از ما که ما میهمانان توایم
    میزبانی کن از این خیل پیاده
    روزها به سوی تو گام برمیداریم
    و شب ها رویای تو را می بینیم
    قدم ها و علم های جاده را می شماریم
    و تا زمان رسیدن بر تو گریه می کنیم
    همچون رود جاری می شویم
    ای دریای بزرگی ها!
    و به هیچ صخره و سدّی
    اهمیت نمی دهیم و اعتنا نمی کنیم

    ***
    بر عشق و محبت علی به دنیا آمدیم
    به خاطر همین است که از خطرها نمی ترسیم
    ما با دل و جان مان فدای تو می شویم
    نه فقط با حنجره های مان
    خدا را شکر که به لطف تو
    امّتی آزاده و ستم ناپذیر شدیم
    روزی همراه با همه ی مسلمانان
    به سوی قدس پیاده خواهیم رفت
    درود بر شام
    به عنوان نماد و مظهر مقاومت
    و درود بر بحرین و قدس
    که اسیر بند هستند))
    یا حُسین!

    یَتَّجِهُ هذا الحَشدِ الکبیرِ مِن محبّیکَ نحو کربلاء، بنیاتٍ صادِقَة و قلوبٍ مُشتعلة، شوقاً لزیارتک و تَوّاقَةً للتقرب بها إلی الله، لیُحرِّروا أنفسهم من الذنوبِ و التعلقاتِ الدنیویة.

    یا سید الأحرار! نَعِدُک أن نَتَّجِهَ معاً نحوَ القدسِ مشیاً علی الأقدام و نُحرِّرَ تلکَ الأرضَ المقدَّسةَ من بَراثِنِ الصّهاینةِ الغاصبین، و أن نذهَبَ قریباً إلی الشّام لنُخَلِّصَ مقامَ أختکَ زینبَ الکبری من حمَلاتِ لُقَطاءِ الصّهاینةِ و أمریکا و هُم العناصِرَ السلفیة‌ و التکفیریة و الإرهابیةِ و الوهابیة، الذین لم یُدرِکُوا شیئاً عن الإسلامِ الحقیقی.

    ترجمه:
    یاحسین!
    این خیل عظیم دلدادگان با نیات صادقه و قلوب مطهره به قصد زیارت تو به سمت کربلا در حرکتند و با زیارت تو به خدای متعال تقرب میجویند تا خود را از قید و بند گناهان و تعلقات دنیایی رها کنند.

    ای سید احرار! ما با تو عهد می بندیم که با این جماعت پیاده روان به قدس رفته و آن سرزمین مقدس را از چنگال غاصب صهاینه آزاد کنیم. همچنین با تو عهد می بندیم که به زودی به شام رفته و سوریه و حرم مطهر خواهر تو زینب کبری را از دست فرزندان نامشروع صهاینه و آمریکا یعنی گروههای سلفی و تکفیری و ارهابی و وهابی آزاد نماییم؛ همانها که از اسلام حقیقی هیچ نفهمیده اند.

    شاعر: محسن رضوانی
    فرموده بودید:
    با این پست کاملا موافقم ولی این حرف که "عده ای به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به صورت بچه های مردم اسید بپاشند"شایعه ایست که برا اولین بار BBC فارسی اعلام کرد.
    دوست من حناتون دیگه واسه مردم رنگی نداره، مردم خودشون بهتر می دونن که اینکارها کار کیه!؟الکی غرب و صهیونیزم رو متهم نکنید، کار، کارِ خودیه!!!
    یادته واسه قتل های زنجیره ای هم اوائل همین حرفارو می زدید!؟
    مردم همون اول می دونستند و دروغ هاتونو باور نکردند، آخر سر هم قاتلان دستگیر شدند و دروغگوها رسوا شدند!!!
    این بار هم دوباره روسیاهان، مچشون باز خواهد شد، لطفاً آبروی نظام و دین رو تو سبد این جنایتکاران نگذارید، اینها یک مشت منحرف و جانی هستند، که از یک یا چند روحانی نمای متعصب، ضد اجتماع و مرتجع خط می گیرند...
    نمی خواهم الکی از غرب و صهیونیزم دفاع کنم، اونا هر جنایتی رو که فکرش رو بکنی می کنن، این اسیدپاشی هم میتونه کار اونا باشه، اما واقعیت برای مردم روشن است، این کار، ربطی به غرب نداره، این یک مشکل کاملاً داخلی است...

    پاسخ:
    حتما بخونید
    "اسیدپاشی سناریوی جدید معاندین برای دوقطبی کردن جامعه"
    ...
    در روز ۳۰ مهر ماه در اصفهان و تهران تجمعاتی صورت گرفت که در اعتراض به وضع کنونی مردم اصفهان بود. در این تجمعات مردم شعار هایی بر علیه اسید پاشان و برخورد قاطع با آنان را از مسئولین کشور خواستار بودند. اما نکته جالب در این شعار ها ورود برخی از افکاری ست که این چند روزه توسط رسانه ها به صحنه اجتماع تزریق شده است. نکته جالب دیگر تجمعی ست که در تهران صورت می گیرد. این تجمع با مدیریت نسرین ستوده( از فعالین فتنه ۸۸) و محمد نوریزاد برگزار می شود. در این تجمع محمد نوریزاد با کفنی که در آن از رفع حصر سران فتنه حکاکی شده است حضور می یابد و چند تن دیگر هم از حاضرین این تجمع، پلاکارد هایی را با این موضوع سر دست می گیرند.
    ممنون بابت مطالب خوبتون
    با سلام
    پرتال همه چی تمام " بی خونه ، خونه ای برای همه " افتتاح شد.
    1- بخش اصلی سایت : مشاوره ، پرسش و پاسخ رایگان در هر زمینه ای
    2- بخش خانه و خانواده ( زناشویی ، روانشناسی ، آشپزی ، مد و زیبایی ، خانه داری ، پزشکی و سلامت و ... )
    3- بخش طنز و سرگرمی ( جوک و اس ام اس ، ترول ، شعر و داستان طنز ، بازی و معما و... )
    4- بخش دانلودها و فناوری اطلاعات ( کلیپ ، آپدیت ها ، گیم ،‌بازی ،‌ موبایل ،‌کامپیوتر ، وبلاگ نویسی ، ابزار وبلاگ نویسی و... )
    5- بخش سینما و موسیقی ( عکس هنرمندان ، تلویزیون ، بیوگرافی هنرمندان ، کلیپ ها و...)
    6- بخش کتاب و ادبیات ( رمان ،‌ داستان کوتاه ، شعر ، قطعه ادبی ، معرفی کتاب ، مصاحبه ، کتاب های pdf و... )
    7-بخش مذهبی ( مقالات ، قرآن و ادعیه ، اعیاد دینی ، ویژه نامه ها ، محرم ، رمضان و... )
    8- بخش مقالات تخصصی ( فنی و مهندسی ، انگلیسی و .... )
    و سایر مطالب که همه و همه در پرتال بی خونه ، خونه ای برای همه قابل مشاهده است.

    در صورت امکان مارا با نام پرتال تفریحی همه چی تمام یا پرتال تفریحی بی خونه ، خونه ای برای همه لینک کنید.
    http://bikhone.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">