این الرجبیون ... :: حرف دل

حرف دل

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
حرف دل

اسلام تمامش سیاست است ، اسلام این نیست . والله اسلام تمامش سیاست است . اسلام را بد معرفی کرده اند . سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد . من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم وتسبیح دست بگیرم ؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم.
"امام خمینی (ره)"
.
.
.
ارتباط با من :
ایتا : https://eitaa.com/sajjad_moazeni
سروش : https://sapp.ir/sajjad_moazeni
تلگرام : https://t.me/sajjad_moazeni

آخرین نظرات

فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب

دعا و نیایش

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است که: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

و همچنین فرمود که: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است که حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" می ‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می ‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ابن بابویه از سالم روایت کرده است که گفت: در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند. و بدان که براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

دعا و نیایش

اعمال مشترک ماه مبارک رجب

اینها اعمالی است که انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است :

1. در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین(علیه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:

"یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ ."

2. دعایی را که از امام صادق(علیه السلام) روایت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»

3. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که در ماه رجب این خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»

قابل توجه است که ادعیه دیگری نیز برای این ماه عزیز ذکر شده است که می‌توانید به مفاتیح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع نمایید .

4. از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید.

5. از نبی مکرم اسلام روایت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید .

6. روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید: "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند .

7. در کل این ماه هزار مرتبه ذکر: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد .

8. سید بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فضیلت بسیاری براى خواندن سوره قل هو الله أحد نقل کرده است که ده هزار مرتبه یا هزار مرتبه یا صد مرتبه در این ماه تلاوت شود. و نیز روایت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شود که او را به بهشت بکشاند.

9. سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و آیة الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و  سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای که خوانده شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را حورالعین و از او راضى شود .

10. سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفته شود. زیرا که روایت شده هر کس در یکى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.

11. از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که: هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت حمد و قل یا ایها الکافرون یک مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.

 

هلال ماه

اعمال شب و روز اول ماه رجب

شب اول

این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است .

1. وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید:

اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.

و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که چون هلال رجب را مى‏دید مى‏گفت: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.

2- غسل.

حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

3. زیارت امام حسین علیه السلام

4. بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

5. بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو:

در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

روز اول رجب

این روز، روز شریفى است و برای آن چند عمل ذکر شده است:

1. روزه .

روایت شده که حضرت نوح (علیه السلام) در این روز به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود .

2. غسل .

3. زیارت امام حسین علیه السلام.

از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است که: هر کس امام حسین (علیه السلام) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله.

اعمال شب و روز مبعث

التماس دعا

برگرفته از مفاتیح الجنان

گروه دین و اندیشه تبیان

مهری هدهدی

منبع

به نظر شما ... ؟

  • حرف دل !...

نظرات (۴۶)

سلام
رسیدن ماه رجب رو تبریک عرض می کنم
برای منم دعا کنید.
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • سلام

    تبریک
    التماس دعا
    + چه جالب من هرسال یه پیامی تواین پست گذاشتم 
    میگن تنها صداست که میماند.. تنها کامنت است
    تبریک...

    التماس دعا...
    الان که خدمت رسیدم
    یعنی دیگر اذیت نمیکنیم؟
    ---
    خداقوت
    این الرجبیون...
    دعوتید به "عالم بی عمل نباشیم"
    در حـــفاظـــت ز امیــــرم علی خــــامـــنه ای
    می شــــوم مـــیثــــم تــــمار ، بـــه دارم بـــزنیــد

  • تا اینجا خواندم...
  • سلام
    با تشکر از حضور فعالتون در وبم
    و همچنین مرسی بابت تذکرات بجاتون
    پایینده باشی
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • رجبتون مبارک
    دعامون کنید


    عجب صبری خدا دارد!

    اگر من جای او بودم.
    همان یک لحظه اول ،
    که اول ظلم را میدیدم از مخلوق بی وجدان ،
    جهانرا با همه زیبایی و زشتی ،
    بروی یکدیگر ،ویرانه میکردم.

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    که در همسایه ی صدها گرسنه ، چند بزمی گرم عیش و نوش میدیدم ،
    نخستین نعره مستانه را خاموش آندم ،
    بر لب پیمانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    که میدیدم یکی عریان و لرزان ، دیگری پوشیده از صد جامۀ رنگین
    زمین و آسمانرا
    واژگون ، مستانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    نه طاعت می پذیرفتم ،
    نه گوش از بهر استغفار این بیدادگرها تیز کرده ،
    پاره پاره در کف زاهد نمایان ،
    سبحۀ، صد دانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان ،
    هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو ،
    آواره و ، دیوانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    بگرد شمع سوزان دل عشاق سر گردان ،
    سراپای وجود بی وفا معشوق را ،
    پروانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم .
    بعرش کبریایی ، با همه صبر خدایی ،
    تا که میدیدم عزیز نابجایی ، ناز بر یک ناروا گردیده خواری میفروشد ،
    گردش این چرخ را
    وارونه ، بی صبرانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    اگر من جای او بودم.
    که میدیدم مشوش عارف و عامی ، ز برق فتنۀ این علم عالم سوز مردم کش ،
    بجز اندیشه عشق و وفا ، معدوم هر فکری ،
    در این دنیای پر افسانه میکردم .

    عجب صبری خدا دارد !
    چرا من جای او باشم .
    همین بهتر که او خود جای خود بنشسته و ،تاب تماشای تمام زشتکاریهای این مخلوق را دارد،!
    و گر نه من بجای او چو بودم ،
    یکنفس کی عادلانه سازشی ،
    با جاهل و فرزانه میکردم .


    عجب صبری خدا دارد ! عجب صبری خدا دارد !

    آمدم با تو سحرها حرف‎هایم را زدم

    ناله‎های ربنا یا ربنایم را زدم

     

    بعد از این یک ماه هر چه شد دگر پای خودت

    من برای بنده بودن دست و پایم را زدم

     

    حال میخواهی ببخش و یا که میخواهی نبخش

    من که هر شب آمدم اینجا صدایم را زدم

     

    دست خالی ، کیسه خالی ، گردن کج ، بارها

    بر در میخانه ات دست گدایم را زدم

     

    پیش مردم آبرویم را مبر ؛ من هر کجا...

    ... رفته ام حرف کریمی خدایم را زدم

     

    کاشکی باور کنی مردانه توبه کرده ام

    کاشکی باور کنی قید خطایم را زدم

     

    زود آمد ضامنم شد زود بخشیدی مرا

    تا درِ صحن علی موسی الرضایم را زدم

     

    آخر ماهی خیالم را تو راحت کن بگو

    پای تقدیر تو امضای عطایم را زدم

     

    ماه مهمانی که طی شد، کی محرم می رسد

    کی ببینم خیمه ماه عزایم را زدم

     

    التماست می کنم امسال راهی ام کنی

    من که هر شب ناله‎ی کرب و بلایم را زدم

    ماه رجب آمد، دل این پیر جوان کرد…
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • تبریک ایام

    التماس دعا
    پاسخ:
    محتاجیم

    شما دعوتین به محفلی از رندان ....
    منتظرتون هستیم 

    این بار با مطالبی با عنوان :
    نامه ای به خواهرم ....
    اندر احوالات آزادیخواهان یواشکی (یا به عبارتی لواشکی)

    یکی درد و یکی درمان پسندد

    یکی وصل و یکی هجران پسندد

    من از درمان و در وصل و هجران

    پسندم آنچه را جانان پسندد.

    بروزیم
  • حسین ابراهیمی
  • وحی شد بر مصطفی برخیز، اقرأ باسم ربّک/
    ای حبیب من ز جا برخیز، اقرأ باسم ربّک
    تیره شد رخسار گیتی، خیره شد دیو تباهی/
    چیره شد جهل عِما برخیز، اقرأ باسم ربّک
    عید مبعث بر شما مبارک باد
    عید سعید مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، مبارک باد
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • سلام
    عیدتون مبارک
    ان شالله عیدی بگیرید
    التماس دعا

    اللهم صلی علی محمد و آل محمد

    :)
  • سرباز ولایت
  • سرزمین مکه هم در ناز شد
    از حرا درهای رحمت باز شد
    شام میلاد کلام الله شد
    مصطفی امشب رسول الله شد

    سلام.خداقوت.عید مبعث بر شیفتگان حقیقت و معنویت مبارک باد.
    التماس دعا
    یاعلی
    سلام.
    با حوصله و وقت و دقت برای بیگانه نطر می گذارید!!!
    کاش بر می گشت روزی روزگار کودکی
    کاش بر می گشتم به شهر زرنگار کودکی

    چون به یادآرم نشاط و جست و خیز آنزمان
    میشوم مدهوش و مست و بیقرار کودکی

    دلم گرفته برام دعا کنید.............
    سلام.
    خیلی محتاج دعایم.
    دعایم کن.............
  • ابوالحسن جعفری بلالمی
  • سلام برادر . شما با موفقیت در سایتم لینک شدید .
    التمس دعا . یا علی .
    سلام
    انشاالله در راه حق ثابت قدم باشی عزیز
    یا مهدی(عج)
    طاقتم تاب شد و از تو خبر نیامدی
    جگرم آب شد و از تو خبر نیامدی
    عاشقانی که مدام از فرجت می خوانند
    عکسشان قاب شد و از تو خبر نیامدی
  • جان نثارسیدعلی
  • سلام علیکم خدا قوت

    بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک...
    شاخه‌های شسته، باران‌ خورده پاک...
    آسمانِ آبی و ابر سپید...
    برگ‌های سبز بید...
    عطر نرگس، رقص باد...
    نغمۀ شوق پرستوهای شاد...
    خلوتِ گرم کبوترهای مست
    نرم‌ نرمک می‌‌ رسد اینک بــهــار
    خوش به‌حال روزگار
    خوش به‌حالِ چشمه‌ ها و دشت‌ ها
    خوش به‌حالِ دانه‌ ها و سبزه‌ ها
    خوش به حال غنچه‌ های نیمه باز
    خوش به‌حالِ دختر میخک که می‌خندد به ناز
    خوش به‌حالِ جام لبریز از شراب
    خوش به‌حالِ آفتاب
    ای دلِ من گرچه در این روزگار
    جامۀ رنگین نمی‌پوشی به کام
    بادۀ رنگین نمی‌بینی به‌ جام
    نقل و سبزه در میان سفره نیست
    جامت از آن می که می‌باید تُهی‌ست
    ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
    ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
    ای‌ دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار
    گر نکوبی شیشۀ غم را به سنگ
    هفت‌رنگش می‌شود هفتاد رنگ
    از مجموعۀ «ابر و کوچه»
    فریدون مشیری
    سلام
    روزتون بخیر

    ممنون بابت پیام های زیبایی که داخل وبم گذاشتید

    شرمنده یه مدت نت نداشتم

    ان شاءالله جبران میکنم

    التماس دعا
    ﯾﻮﻧﺲ اﺑﻦ ﯾﻌﻘﻮب از اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻧﻘﻞ ﮐﺮدﻩاﺳﺖ:درﺧﺼﻮص ﻣﻮﻣﻨﺎن، ﻫﺮ ﺑﺪﻧﯽ ﮐﻪ ﭼﻬﻞروز آﺳﯿﺒﯽ ﺑﻪ آن وارد ﻧﺸﻮد،ﻣﻠﻌﻮن اﺳﺖ و دور از رﺣﻤﺖ ﺧﺪاوﻧﺪ.ﮔﻔﺘﻢ: واﻗﻌﺎ ﻣﻠﻌﻮن اﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮدند: ﺑﻠﻪ.ﮔﻔﺘﻢ: واﻗﻌﺎ؟ ﺑﺎز ﻓﺮﻣﻮدند: ﺑﻠﻪ. ﭘﺲ ﭼﻮن اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼمﺳﻨﮕﯿﻨﯽ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺮای ﻣﻦ را ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮدند،ﻓﺮﻣﻮدند: ای ﯾﻮﻧﺲ!از ﺟﻤﻠﻪ ی ﺑﻼ و آﺳﯿﺐ ﺑﻪ ﺑﺪن ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺮاش ﭘﻮﺳﺖ و ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻮردن و ﻟﻐﺰﯾﺪنو ﯾﮏ ﺳﺨﺘﯽ و ﺧﻄﺎ ﮐﺮدن و ﭘﺎرﻩ ﺷﺪن ﺑﻨﺪ ﮐﻔﺶ و ﭼﺸﻢ درد و ﻣﺎﻧﻨﺪاﯾﻨﻬﺎ اﺳﺖ،ﻧﻪ ﻟﺰوﻣﺎ ﻣﺼﯿﺒﺖﻫﺎی ﺑﺰرگ.ﻣﻮﻣﻦ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎﻓﻀﯿﻠﺖﺗﺮ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﮕﺬارد ﭼﻬﻞ روز ﺑﺮ او ﺑﮕﺬردو ﮔﻨﺎﻫﺎن او را ﭘﺎک ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ؛ وﻟﻮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻏﻢ ﭘﻨﻬﺎن در دلی ،ﮐﻪ او ﻧﻔﻬﻤﺪ اﯾﻦ ﻏﻢ از ﮐﺠﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.ﺑﻪ ﺧﺪا ﻗﺴﻢ، وﻗﺘﯽ ﯾﮑﯽ از ﺷﻤﺎ ﺳﮑﻪﻫﺎی درﻫﻢ را در ﮐﻒ دﺳﺖ وزن ﻣﯽﮐﻨﺪو ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻘﺼﺎن آن ﺷﺪﻩ و ﻏﺼﻪدار ﻣﯽﺷﻮد،ﺳﭙﺲ دوﺑﺎرﻩ وزن ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ وزﻧﺶ درﺳﺖ ﺑﻮدﻩ،ﻫﻤﯿﻦ ﻏﺼﻪ ﮐﻮﺗﺎﻩ و ﮔﺬرا…ﻣﻮﺟﺐ آﻣﺮزش ﺑﺮﺧﯽ از ﮔﻨﺎﻫﺎن اوﺳﺖ.

    با سلام:
    سپاس از شعر زیبایی که فرستادید. ان شاء الله در بسته گوناگون «اوج پرواز» فردا منتشر میشه.
    ای قلـــــــم از قدرتی غالب بگو
    از علـــی ابــــن ابــیطالب بــگو
    از علی مرد سیاست مـــرد دین
    از عـــلی تنهـــا تــرین مرد زمین
    شکر ِلله شیعه ای نامی شدیم
    اهـــل جمهوری اسلامی شدیم
    در تنــور جبهـه و جنگ سوختیم
    از خمینی درس عشق اموختیم
    بیعتی کــــردیــــم با سیـد علی
    راه حق در قول و فعلش منجلی
    بیعت مــا دوستــان اهل ولاست
    زاده زهــرا عــلی روح خـــداست
    عده ای از همرهان جاهل شدن
    در حمــایت از عـلی کاهـل شدن
    خاک شهر کوفه بر سـر هــایتان
    پس چه شد ایـمان و بــاورهایتان
    پشت بر زهـرا و مـولا کـرده ایــد
    هیچ شرم از این شهیدان کرده اید
    حرفی از اعمــاق ایمان می زنم
    با لــب و حــلق شهیدان می زنم
    تـــا چه بـــاید کـرد را حاصل کنم
    فتنه اهـــریمنـــان بــــاطــــل کنم
    ملت مـــا فــراز شیب بسیار دید
    از قـــلم بیش از تفنگ اسیب دیـد
    مکر خـــارج کـــفر داخــل را ببین
    رونــــق کــــــار خـــوارج را بــبیــن
    دین فـــروشان قــلعه و بارو زدند
    یک به یک پــشت قــلم اردو زدند
    سامری ها بـــا قلم بت ساختند
    فتنه در دامــــان دیـــن انـــداختند
    باز این داستان دوم خرداد چیست؟
    مبدأی جـــز نیمـــه خــرداد نیست
    تا که گـــردد فتنه و آشــوب کـــم
    جبـــهه ای هـا باز با هم هم قسم
    نائب مهدی(عج) ولی داریم وبس
    شیعیـــان سیـــد علی داریم وبس
    ای قلم از قدرتی غالب بگو
    از علی ابن ابی طالب بگو
    از علی مرد سیاست مرد دین
    از علی تنهاترین مرد زمین
    بیعت ما دوستان عین ولاست
    زاده ی زهرا علی روح خداست
    عده ای از همرهان جاهل شدند
    در حمایت از علی کاهل شدند
    خاک شهر کوفه بر سر هایتان
    پشت بر مولا و زهرا کرده اید
    هیچ شرمی از شهیدان کرده اید
    حرفی از اعماق ایمان می زنم
    با لب و حلق شهیدان می زنم
    صامری ها با قلم بت ساختند
    فتنه در دامان دین انداختند
    دین فروشان قلعه و بارو زدند
    یک به یک پشت قلم اردو زدند
    با اساس دین تسامح می کنند
    پای ارزشها تساهل می کنند
    هدیه بر رقاصه ها واجب نبود
    قدر عالم کمتر از مطرب نبود
    تا که گردد فتنه و آشوب جمع
    جبهه ای ها باز با هم هم قسم
    نایب مهدی ولی داریم ما
    شیعیان سید علی داریم ما
  • سنا ♥عاشق مهدی فاطمه♥
  • نام عملیات:رجب
    رمزعملیات:یا من ارجوه لکل خیر...
    محل عملیات:منطقه عمومی نفس اماره
    نوع عملیات:نفوذی
    هدف:پاکسازی قلوب
    سلاح:دعاونیایش
    بانام نامی زهرای اطهر(س )عملیات را آغازکنید...
    یازهرا
    التماس دعا
    حرف دل: أین الرجبیون؟
    کجایند آنان که قدر این ندا را می شناسند؟
    کجایند عارفان و سالکان؟
    کجایند آنان که از اعمال فیه اشکال خسته شده اند؟
    یوسف مى دانست تمام درها بسته هستند اما به خاطر خدا و به امید او حتی به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برایش باز شد …
    “اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شدند ، به طرف درهای بسته بدو چون خدای تو و یوسف یکیست”التماس دعا.
    .
  • ابوالحسن جعفری بلالمی
  • سلام با مطلبی کوتاه در مورد روز معلم بروزیم
    با تشکر التماس دعا . ببخشید باید به این سایت بیاین .
    patoogh.blog.ir
    سلام
    خسته نباشید
    ازچنتا از مطالبتون واقعا استفاده کردم،البته اونا رو گذاشتم تو وب خودم تا بقیه هم استفاده کنن
    شما مایل به تبادل لینک هستین ؟
    امام خامنه ای :
    " من به این مذاکرات خوشبین نیستم "
    ...........
    حسن روحانی در گفتگوی زنده سیما 9 / 2 /93 :
    دنیای سیاست دنیای شعار نیست، آنها که فکر می کنند ما بلند صحبت کنیم، لحن درشت به کار ببریم در دنیا پیروز می شویم، "مسائل سیاسی را خود نمی شناسند."

    اما اینکه شما می گویید خوش بینی و بدبینی، " خوش بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد " ، باید واقع بین باشیم اما من به سهم خودم با شناختی که از دنیا و از مسئله دارم و به خوبی مسئله را می شناسم، بدبین نیستم اما اینکه آیا در همین زمان 6 ماهه ما می توانیم به توافق برسیم، یا کمی زودتر یا کمی دیرتر،‌ وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده باشد برای یک تعامل درست!!!
    ....
    گیریم صبوری بکنم چند صباحی
    غیرت شمشیری است که حاشا بزند زنگ
  • عرفان اقوامی
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و درود بر شما دوست عزیز
    میلاد با سعادت امام باقر (ع) را به شما تبریک عرض می نماییم
    با مطلبی درباره ی مجسمه ی آزادی آمریکا در خدمت شما هستم!
    لطفا آن را مطالعه کرده و نظر خود را در رابطه با آن بیان کنید.
    موفق و پیروز باشید
    عرفان اقوامی - پارسی سمپاد
    یا علی (ع)
    http://parsisampad.blog.ir/post/111
    سلام
    التماس دعا :)
    امیدوارم که خداوند به همه ما توفیق بهره بردن از این ماه های عزیز رجب و شعبان و رمضان رو عطا کند. و آنچه که به اولیای خودش در این ماه عنایت می کند به فضل و کرم خودش ما را بی نصیب نگرداند.
    آمین
    سلام علیکم...
    میلاد امام باقر (ع)وحلول ماه رجب تبریک عرض میکنم...معلمان عزیز روزشون مبارک وزکات علمشون وافر...
    لیله الرغائب همه دوستان مجازی را یاد میکنم..دعایی به حال غریب ما لطفا...
    اللهم عجل لولیک الفرج.
    تکلیف دوم آپ...
    عاقبتتون بخیر....
    سلام
    حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلا مبارک...................
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن
    را بـــه مـــن بیاموزد نه انـــدیشـــه ها را ...
    "شهید مطهری"
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن
    را بـــه مـــن بیاموزد نه انـــدیشـــه ها را ...
    "شهید مطهری"
    لازم می دانم برادران و خواهران عزیز را ، مخصوصاً جوان ها را توجه بدهم به اهمیت ماه رجب.از این مناسبت ها و از این خصوصیاتِ مربوط به ایام و شهور نمی شود به‌آسانى صرف نظر کرد.بزرگان و اهل معنا و اهل سلوک، ماه رجب را مقدمه‌ى ماه رمضان دانسته‌اند. ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهى است براى اینکه انسان در ماه مبارک رمضان – که ماه ضیافت الهى است – بتواند با آمادگى وارد شود.آمادگى به چیست؟در درجه‌ى اول، آمادگى به توجه و حضور قلب است؛خود را در محضر علم الهى دانستن، در محضر خدا دانستن – «سبحان من احصى کلّ شى‌ء علمه» – همه‌ى حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبى خود را در معرض و محضر علم الهى دانستن؛ در درجه‌ى اول، این مهم است؛ و اگر این حاصل شد، آن وقت توجه ما به کارهایمان، به حرفهایمان، به رفت‌وآمدهایمان، به سکوتمان، به گفتنمان، بیشتر خواهد شد؛توجه می کنیم که چه می گوئیم، کجا می رویم، چه اقدامى می کنیم، علیه چه‌کسى حرف می زنیم، به نفع چه‌کسى حرف می زنیم.عمده‌ى اشکالات ما به خاطر غفلتى است که از رفتار و اعمالِ خودمان می کنیم.وقتى انسان از حال غفلت خارج شود، توجه کند که دارد دیده می شود، محاسبه می شود
    – «انّا کنّا نستنسخ ما کنتم تعملون» –با این حالت، با یک طهارتى، با یک نزاهت و پاکیزگى‌اى، انسان وارد ماه رمضان شود.

    «شستشویى کن و آنگه به خرابات خرام».

    سید علی خامنه ای

    ۱۳۹۲/۰۲/۲۵

    برگرفته شده از zareh.blog.ir
    دستورات آیت الله قاضی درباره ماه رجب و شعبان و رمضان

    این دستورات مربوط به سال ۱۳۵۷ هجری قمری یعنی ۹ سال قبل از رحلت آیت‌الله‌ قاضی به سال ۱۳۶۶ق است که در آن، ضمن وصیتی به شاگردان خود، اهمیت این سه ماه ارجمند را متذکر شده‌اند. در مطلب حاضر ابتدا سخنان مرحوم علامه طهرانی و سپس متن وصیت مرحوم قاضی به شاگردان خود آمده است.

    تنبَّه! متوجّه باش! آگاه باش! که شهر‌های حُرُم داخل شد که اولین آنها رجب است. بیدار شو، برای آنکه توشه خوبی برای خود برداری! شب‌های این ماه را بیدار باش و روزهای آن را روزه بگیر، به جهت شکر خداوند که به تو روزی کرده و مخواب مگر به مقدار معتنابهی و کم! و چه بسیار عاشقان دل‌سوخته‌ای که شب را نمی‌خوابند. نماز شب را به نحو بیدار و خواب به جای آور؛ یعنی چند رکعتی نماز بخوان و کمی بخواب و سپس بیدار شو!

    کتاب حق، قرآن را تلاوت کن؛ ولی تندتند نه، آرام‌آرام بخوان و با بهترین صوتی که داری! چه، قرآن کتاب وحی است و نور قرآن، ظلمت‌ها را تبدیل به نور می‌کند و می‌درخشاند.

    پس تو بهره‌ای نبرده‌ای، بلکه هیچ‌کس به مانند قرآن بهره نبرده و هرکس غیر از این را که من می‌گویم، گفته است، خطا کرده و اشتباه فکر می‌کند.

    سلام و صلوات بفرست به اصل قرآن و فصل آن، که مراد از فصل قرآن پیامبر اکرم(ص) و اولاد طاهرین او هستند؛ در برابر آنها عبد بدون اراده و تسلیم باش و با روح و جسم سالم در برابر آنها بدون چون و چرا باش و از آنها اطاعت کن و محبّت آنها را در دل داشته باش؛ چنانکه خداوند آنها را برای محبت خود قرار داده!

    کسی که در غیر حب آنها خود را در ذمه خداوند رحمان درآورد، به درستی که گمراه شده و در انکار او نعمت‌های خداوند از دستش رفته است و اگر خدا را در غیر محبت آنها قرار دهی گم می‌شوی؛ پس حب آنها حب خداست و به حب خدا پناه ببر! و ایشان عروه وثقی هستند و دستاویز محکم؛ پس چنگ خود را محکم بگیر و به این دستاویز چنگ بزن!

    پناه ببر به خدا درباره قرآن که قول خداست؛ درباره قرآن بازی نکن! با اهمیت و احترام قرآن را بخوان و قرآن را از روی لهو و لعب نگاه مکن، چنان‌که قرآن را عمل کنی به واسطه دقت در آن، به بالاترین قله از قلل حق و ایمان و مجد و شرف نائل می‌گردی. در هر حال بر تو باد به ذکر خدا و مبادا در خواندن قرآن کوتاهی کنی! مگو چگونه می‌شود و نگو به چه کیفیتی بخوانم! تشکیک در این مسائل نکن!

    در این ماه‌ها قرآن را تلاوت کن و ملتزم و معتصم به خدا بشو! کسی که اعتصام به خدا پیدا کند، خدا هم خود را به او نشان می‌دهد اگر گفتی «ربیّ الله؛ پروردگار من خداست»، ای رفیق استقامت کن و دست از این حرف بر مدار! این ماه‌ها قرقگاه خداوند است، پس داخل در این قرقگاه شو! خداوند فرموده: «وَمَن یَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ؛ و هر کس به خدا تمسک جوید قطعا به راه راست هدایت‏شده است»(آل عمران/۱۰۱) و باز فرموده: «وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»(شوری/۴۲) و باز فرموده:«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ؛ آن کسانی که گفتند خداوند پروردگار ماست و سپس به این قول خود استقامت کردند، ملائکه آسمان بر آنها فرود می‌آیند»(فصلت/۳۰).

    انتبهوا إخوانی الأعاظم وفقکم الله لطاعته و قد دخل أشهر الحُرُم؛ یعنی متوجه باش که ما داخل در قرقگاه شده‌ایم و این ماه‌ها برای کسانی که وارد می‌شوند خصوصیتی دارد، مثل زمین‌هایی که حُرُم حساب شده و دارای شرایطی است و باید از محرمات اجتناب نمود؛ در این ماه ها هم که قرقگاه زمانی است و انسان باید از خیلی چیز‌ها اجتناب کند.

    خدا در این ماه‌ها خیلی به انسان نزدیک است، باید مراعات آن را بکند، همانند حَرَم و زمین‌هائی که قرقگاه است و انسان وقتی وارد آنها می‌شود به کعبه و آن امام نزدیک است و زیارت می‌کند؛ چقدر نعمت‌ها‌ی خداوند بر ما بزرگ است و او هرگونه نعمتی را بر ما تام و تمام کرده!
    آیت الله سید علی قاضی طباطبائی

    آیت الله سید علی قاضی طباطبائی:
    اولین چیزی که بر ما واجب است، توبه است، با شروط لازم و نمازهایی که در توبه وارد شده که مقصود همان دستور توبه‌ای است که حضرت رسول(ص) در ماه ذوالقعده دستور دادند، با همان کیفیت که در کتب ادعیه آمده و در اعمال ماه ذوالقعده و در کتاب «مفاتیح» هم موجود است؛ البته حالا چون ماه ذوالقعده نیست در روز یکشنبه قبل از اول ماه یا شب جمعه و یا روز جمعه که می‌آید، توبه کنید.

    پرهیز کنید از کبائر و صغائر به قصد قربت! ملتزم شوید به مراقبه، هم صغری و کبری! که مراقبه صغری نگاه داشتن خود است از مکروهات و خلاف «ما لایرضی الله به» و مراقبه کبری نگاه داشتن دل است از آنچه محبوب نمی‌پسندد، که یک لحظه از مراقبت پروردگار خود را خارج نکند و در همه لحظات خدا را حاضر ببیند.

    علاوه بر آن محاسبه و معاتبه داشته باشید و نفس را معاقبه کنید و بعد جریمه کنید!…«ثمّ اقبلوا بقلوبکم؛ پس با دل‌ها‌ی خود اقرار کنید به خدا» و مرض‌های گناه را معالجه کنید و با استغفار، بزرگی گناه خویش را کاهش دهید؛ چراکه استغفار،بزرگی گناه را از بین می‌برد.

    مرحوم قاضی می‌فرمودند: انسان باید به خدا پناه ببرد و خداوند خیلی کمک‌کننده و خیر المعین و پسندیده و اختیار کننده است؛ اما دستورالعمل این سه ماه:

    ۱. علیکم بالفرائض فی أحسن أوقاتها! دستورالعمل آن است که نماز‌های واجب را در بهترین اوقات خودش انجام دهید همراه نوافل آن! (که مجموعاً پنجاه و یک رکعت می‌شود، اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت) و اگر شواغل دنیا شما را منع کردند، صلاه أوابین را که همان نماز ظهر است، ترک نکنید، چون خیلی اهمّیّت دارد! خصوص نماز ظهر خیلی اهمیت دارد و آن به واسطه وقت آن و خصوصیت و موقعیت آن در بین اوقات دیگر است! و «صلاه‌ وسطی» را که در قرآن آمده، تفسیر به نماز ظهر کرده‌اند، و «صلاه اوابین» یعنی آنها که خیلی توجه به پروردگار دارند، یعنی رجوع‌کنندگان به خدا؛ زیرا رجوع‌کنندگان به خدا به آن تمسک می‌کنند.

    2. نوافل شب را هیچ چاره‌ای نیست، مگر آنکه آنها را به جا آورید، نه خیال کنید نماز شب ساقط است و آن سد سکندری است که هیچ شکسته نمی‌شود! عجب از کسانی که قصد دارند، دنبال کنند مرتبه‌ای از کمال را در حالی‌که شب‌ها قیام نمی‌کنند؛ ما نشنیده‌ایم کسی به مرتبه‌ای از کمال برسد، مگر به قیام شب و نماز شب.

    3. علیکم بقرئه القرآن! بر شما باد به قرائت قرآن کریم با صوت حزین و باآهنگ و غنا! یعنی با صدای خوش بخوان که تو را تکان دهد و در روایات داریم که قرآن را با تغنّی بخوانید. امام زین‌العابدین تغنّی به قرآن می‌کردند، این تغنی در قرآن برای انسان بسیار مفید است. به طور کلی غنای صوتی حرام است و این اصلاً در تحت غنای حرام نیست؛ زیرا غنای حرام آن است که انسان را به سوی لهو و لعب بکشاند.

    ۴. بر شما باد به أوراد معتاده که معروف است و هر کدام از شما که ورد خاصی دارد که باید بجا آورد؛ و سجده یونسیه را از پانصد تا هزار به‌جا آورید؛ یعنی تا هزار هم می‌توان به‌جا آورد، بسیار هم خوب است.

    ۵. بر تو باد زیارت مشهد أعظم در هر روز! (که منظور از مشهد أعظم أمیرالمؤمنین(ع) است، چون مرحوم قاضی در نجف بوده‌اند) و زیارت مساجد معظمه! (که منظور کوفه و سهله است) و در بقیه مساجد عبادت خود را به‌جا آورید! چون مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب؛ همان‌طوری که حیات ماهی به آب است، حیات مؤمن هم در مسجد است؛ ماهی را از آب بیرون اندازند، می‌میرد.

    ۶. بعد از نماز‌های واجب تسبیح حضرت صدیقه طاهره(س) را ترک نکنید! زیرا که آن ذکر کبیره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز یک‌بار بگویید و اگر توانستید دو یا سه بار بگویید بهتر است.

    ۷. از لوازم مهم، دعا برای فرج حضرت حجت بقیه الله الأعظم است در قنوت نماز وتر، و از آن گذشته در هر روز، و در جمیع دعاها برای حضرت دعا کنید.

    ۸. زیارت جامعه را روز‌های جمعه به‌جای آورید! مقصود، زیارت جامعه معروف است: زیارت جامعه کبیره.

    9. قرآن که می‌خوانید، در این سه ماه از یک جزء کمتر نباشد، در هر روز یک جزء.

    ۱۰. زیارت و دیدار برادران خود را زیاد کنید! (مقصود رفقای طریق هستند) خیلی آنها را زیارت کنید و ببینید؛ زیرا اینها هستند برادران طریقی شما که در طریق و عقبات نفس و تنگنا ها که انسان گیر می‌کند، کمک انسان می‌کنند و نجات می‌دهند.

    ۱۱. زیارت قبور کنید نه هر روز بلکه کم‌کم و گاه‌گاهی، (هفته‌ای یک مرتبه خوب است) و در روز زیارت کنید نه در شب.

    ما را چه کار با دنیا؟! ما را چه کار با اسم دنیا؟! این دنیا ما را گول زد و فریفت و ما را به پستی و ذلت گرایید، مقام ما را پائین آورد و پست کرد، دنیا مال ما نیست، دنیا را ول کنید و بسپارید به دست آنها که دنبال آن هستند و به کسانی که اهل دنیا هستند بدهید.

    به‌به! خوشا به حال کسانی و آن مردانی که بدن‌های آنها در این عالم خاک است و قلوب آنها در عالم لاهوت است و [در] عالم عز و جلال پروردگار است! این افراد هستند که از جهت عدد اقل هستند و خیلی عددشان کم است، امّا قوتشان و جانشان و روحشان خیلی زیاد است، از جهت عددشان کم، ولی از جهت مددیت و اصالت، اکثریت عالم هستند. من می‌گویم آنچه را شما می‌شنوید و استغفار می‌کنم برای پروردگار.

    مرحوم علامه طهرانی در پایان این سخنان و در توضیحاتی تکمیلی آورده‌اند که: این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام می‌دهند. البته این اعمال را در حد امکان انجام دهید، هر کسی که نمی‌تواند هر روز را روزه بگیرد حتی‌الإمکان پنج روز از رجب و ده روز از شعبان را بگیرد؛ خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد.

    و ذکر یونسیه که فرمود پانصد تا هزار، برای شاگردان مرحوم قاضی بوده که باید هر روز می‌گفتند، (مرحوم آقا سیدجمال الدین گلپایگانی روزی سه هزار بار می‌گفتند و البته چند ساعت طول می‌کشیده) علی حد القدره و الإستطاعه و قرائت قرآن در شب علی حد القدره؛ اگر می‌توانی نخواب و اگر کسی نمی‌تواند همه شب را نخوابد «علَی صَبٍّ»‌ باشد؛ صبّ یعنی جگرسوخته، بیدارخوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدارخواب کند، طوری که بدن استراحت خود را بگیرد.

    خود مرحوم قاضی اول شب می‌خوابیدند، بعد نماز می‌خواندند و بعد می‌خوابیدند و باز نماز می‌خواندند، همین طور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمی‌‌خوابیدند؛ مرحوم آخوند سه ساعت به اذان صبح بیدار بودند؛ اگر نافله شب را به‌جا نیاورید، فائده ندارد و عرفان معنی ندارد؛ عرفان به عمل است نه به گفتن!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">