شبکه "من و تو" که پیش از این به صورت غیر مستقیم و در قالب انتشار اخبار و برنامه هایی مثل "بفرمایید شام" مشروب خواری را ترویج می کرد این بار بی پرده، بینندگانش را به خوردن شراب تشویق کرد.
این شبکه در یکی از برنامه هایش به بهانه بیان خواص نوشیدنی ها به ترویج و تبلیغ آشکار مشروبات الکلی پرداخت و گفت: «محققان گفته اند اگر در طی روز یک لیوان شراب قرمز بخورید احتمالا در برابر سرطان و بیماری های قلبی و همچنین چربی خون ایمن می شوید!»
در حالی شبکه من و تو به نقل از محققان -که البته نامی از آنها و مرکز تحقیقی شان نبرد- تاثیر مثبت احتمالی برای مشروب خواری ذکر کرده است که به گواهی تحقیقات قطعی علمی، الکل بر همه بدن به ویژه دستگاه گوارش، زیان می رساند، فشار خون را بالا می برد، ضربان قلب را زیاد و تنفس را مشکل می کند. موجب بروز "گاستریت" که سبب خونریزی شدید معده است و هم باعث به وجود آمدن "سیروز" یا تشمع کبدی که خطر مرگ را به همراه دارد، می شود. الکل با بروز سل ارتباط زیادی دارد. آمار تلفات بیمارستان کوت شیکاگو، نشان می دهد که از 3422 نفری که به علت بیماری سل مرده اند، 49% شراب خوار افراطی و 34 % معتاد به الکل بوده اند. کمپانی های بیمه عمر می گویند که با تجربه دریافته ایم که عمر معتادان به الکل از 25 تا 35 سال کمتر است.
طبق آمارهای اخیر نشریه فرانسوی، الکل در فرانسه در هر 26 دقیقه یک نفر را می کشد و در سال 1962، 14194 نفر، تنها به جهت تشمع کبدی (سیروز)، که بیماری مبتلایان به الکل است، مرده اند. به این ارقام می توان مرگهایی را که به ظاهر عنوان های دیگری دارند، اما در واقع علت اصلی وقوعشان الکل است، افزود. مثلاً 80 درصد سرطان های مسری، 75 درصد حوادث رانندگی، 3 درصد حوادث کار بر اثر مصرف الکل پیش آمده اند.
امروزه معلوم شده است که الکل یک محرک مرکزی مغزی نیست بلکه تضعیف کننده (دپرسور) آن است و حتی با مقدار متوسط موجب تخریب شعور می شود. الکلیسم مزمن باعث "ایدیوپاتیک" می شود که یک نارسایی قلبی است و بیماران الکلی به تدریج بدان دچار می شوند، فشار وریدی گردن بالا می رود، کبد بزرگ می شود و کم کم آسیت و در پی آن خیز پاها بروز می کند، گاهی علت بروز این عارضه نقص متابولیسم و در واقع یک سوء تغذیه است که غالب بیماران الکلی بدان دچارند.
شبکه من و تو که تلاش می کرد غیر مستقیم فرهنگ غرب را به ایرانیان دیکته کند، اکنون با تغییر رویکرد، اهدافش را آشکارتر و با ملاحظه کمتری بیان می کند.
می دانید چرا شراب حرام است؟
علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشتهاند که از جمله آثار زیان بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز و عقل مىگذارد و آن را از کار مىاندازد. روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده مىشود. در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى مىافتد. انسان به صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمىآید.
نوشابه هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مىشود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمىگذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مىرود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مىرود.
همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مایه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیا است.
مشروبات الکلى به پنج دلیل از محرّمات شمرده مى شود:
دلیل اول - کتاب (قرآن)
در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم:
1ـ «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیه 90)
تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»
2ـ «انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر...؛ (مائده (5) آیه 91) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»
3ـ «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ (بقره (2) آیه 219)
تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند
دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)
در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1 - کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد. ( فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 – 429)
در اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت على (علیه السلام) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.» ( وسائل الشیعه، ج 17، ص 271)
امام على (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نهج البلاغه، حکمت 252)
امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 249)
نوشابه هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مىشود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى رود
دلیل سوم - عقل
برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.
دلیل چهارم - اجماع
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.
دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)
(منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى است که متفکران از آن دارند. هنگامى که علم خطرات و مضرّات شراب را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.)
از نظر علم پزشکى نیز حرمت شراب، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیان هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است.
شراب در قرآن مطلقاً حرام نشده، به فایدههایی از آن نیز تصریح شده است؟ این ادعا را حتی مسلمانان عربزبان نیز مطرح و شایع میکنند، آیا چنین است؟
همانطور که اشاره نمودهاید، این ادعا هم زمان با ایران، در میان سایر مسلمانان در کشورهای عربی و ترکیه نیز شایع شده است و همین امر نشان میدهد که برای تهاجم فرهنگی و اشاعهی فساد و فحشا در میان مسلمانان، اقدامات هدفدار و سازماندهی شدهای صورت میپذیرد.
کسانی که بر این ادعا بوده و یا آن را مطرح و ترویج میکنند، معمولاً از سه گروه خارج نیستند: الف – افراد ناآگاه به اسلام، قرآن و احکلام. ب – افرادی که به جای تلاش برای تطبیق خود با اسلام، سعی مینمایند اسلام و قرآن را با امیال نفسانی خود تطبیق و وفق داده و برای خطاهای خود توجیه قرآنی نیز بیاورند. ج – افرادی که به صورت سازماندهی شده در ایجاد انحراف از اسلام و قرآن در اذهان عمومی تلاش مینمایند. دقت شود که معمولاً هر سه گروه اعتقادات و تقیدات محکمی نداشته و اساساً کاری با اسلام، قرآن و احکام ندارند، اما هر سه گروه [در توجیه اغلب انحرافات] به آیات قرآن کریم استناد میکنند(؟!)
آیهای که مدعیان فوق بدان استناد میکنند، به شرح ذیل است:مندذ
«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما ...» (البقره - 219)
ترجمه: در باره شراب و قمار از تو سؤال مىکنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آنها از نفعشان بیشتر است... .
استناد به این آیه برای توجیه مفید قلمداد نمودن شراب، مانند همان قصهی قدیمی است که از کسی پرسیدند: چرا نماز نمیخوانی؟ گفت: به امر قرآن کریم که فرمود: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاة – به نماز نزدیک نشوید» و او با بقیهی آیه که میفرماید «وَ أَنْتُمْ سُکارى - در حالی که مست هستید» کاری نداشت! اینها نیز دو کلمهی «مَنافِعُ لِلنَّاسِ» را گرفته و اول و آخر و نیتجهگیری را رها کردهاند.
خداوند متعال در کلام وحی ابتدا به گناه کبیره بودن شرب خمر و قمار تصریح مینماید «فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ»، سپس به برخی منافع شراب اشاره مینماید «وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ» اشاره مینماید [مثل این که میتواند در هضم غذا یا آب کردن چربیها یا زدودن برخی رسوبات از عروق مفید باشد و یا چرخهی اقتصادی کلانی را به حرکت درآورد] و مجدداً تصریح مینماید که گناه [ضرر، زیان و خسران] آن به مراتب بیشتر از منافعش میباشد «إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما». حال چرا باید به رغم دو بار تأکید بر گناه کبیره و مضر بودن شراب، به برخی از فایدههای آن استناد کرده و آن را حلال شمرده و این دروغ را نیز به خدا نسبت دهند؟! سؤالی است که هر عاقل منصفی با حتی با اندک توجهی به ظاهر آیه، به راحتی پاسخ را مییابد. دروغ میگویند، و بدتر از همه آن که دروغشان را به خدا و قرآن نسبت میدهند.
*- گناه کبیره و بالتبع حرام بودن شراب و قمار، فقط در آیهی فوق بیان نشده است، بلکه در آیهی ذیل به صراحت بیان شده که این اعمال شیطانی است و دستور به اجتناب از آن [خودداری به ارتکاب به آنها] نیز بیان گردیده است. اگر چه حتی اگر به دستور اجتناب نیز تصریح نمیشد، همین که بیان شد از اعمال شیطان است، برای حرام شمردن آن کافی بود:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده - 90)
ترجمه: اى کسانى که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعى بختآزمایى]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید.
بدیهی است وقتی «فلاح و رستگاری» منوط به اجتناب از شراب، قمار، بتپرستی و ازلام میگردد، ارتکاب به آنها موجب ضلالت و هلاکت میگردد. پس حرام است. لذا دستور به اجتناب میدهد.
*- در آیهی دیگری به هدف شیطان از ترویج شرابخواری و قمار مبنی بر ایجاد اختلاف و دشمنی بین خودتان از یک سو و دور کردن انسان از یاد خدا و نماز از سوی دیگر تصریح شده است:
«إِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ أَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَ الْبَغضاءَ فِی الخَمرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَن ذِکرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَل أَنتُم مُنْتَهُونَ» (المائده - 91)
ترجمه: شیطان مىخواهد به وسیلهی شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهى اکید) خوددارى خواهید کرد؟!
نتیجه: حال آیا میتوان باز مدعی شد که شرابخواری در عین حال که گناه کبیره، مضر، عمل شیطان قلمداد شده، در ردیف قمار و بت پرستی شمرده شده، عامل اختلاف و دشمنی و دوری از یاد خدا و نماز بیان شده و به اجتناب از آن تصریح شده، در اسلام و قرآن کریم «حرام» نگردیده است؟! آیا این ادعا و ترویج و شایع نمودن این دروغ و نسبت دادن آن به خدا و قرآن کریم، خودش مصداق کامل و عینی عمل شیطان در ایجاد اختلاف و دشمنی بین مسلمانان و دور کردن آنها از یاد خدا و نماز نیست؟
امام باقر(ع)فرمود:
پیامبر اکرم (ص) ده کس را در مورد شراب نفرین کرد: باغبان، نگهبان، شراب ساز، میگسار، ساقی، حمل کننده، انباردار، خریدار، فروشنده، و کسی که سود آن را دریافت می دارد.
منابع : tebyan.net/askdin.com/pasokhgoo.ir/جام نیوز/بیتوته/گرداب/آوینیطلینک درج مطلب در " حرف تو "
ممنون که به وبلاگم سر زدید
شما تبادل لینک میکنید؟